Tilmelder...

Tak for din tilmelding

Du kan til enhver tid afmelde dig igen ved at følge linket "afmeld" i nyhedsmailene.

En dag i livet - hvad skaber en god dag?

 

Når vi ligger i sengen om aftenen og måske tænker over dagen, der er gået - hvad adskiller så en god dag fra en mindre god?

 

Følg med på et tankeeksperiment og tag med os hen på en helt almindelig hverdag. Forestil dig, at det er tirsdag morgen. Du har sovet dårligt, og I er kommet lidt for sent op. Det bliver langt fra en rolig start på dagen, men du får gjort ungerne og dig selv klar og cykler af sted mod arbejdet. Cykelstien minder mest af alt om fyldt fluepapir og allerede efter det første hjørne er der en, der råber, at du er en idiot, der skal lære at holde til højre. Du kommer ind på arbejdet og møder et par kollegaer på gangen. De mumler et forkølet "god morgen", men stormer forbi og ænser dig ikke videre. Du arbejder et sted, hvor der generelt er mere fokus på individuel præstation end på at løfte i flok, og du får derfor ikke sparret med hverken kollegaer eller din chef, selvom du er i tvivl om dine arbejdsopgaver og generelt har lidt for meget om ørene for tiden. Flere af dine kollegaer har desuden været nede med stress. Du beslutter dig for bare at knokle igennem, og frokosten bliver lynhurtigt slugt på vejen fra et møde til et andet. Da arbejdsdagen er omme, har du ikke nået alle dine opgaver, men du springer op på cyklen. Folk kører som idioter, og du råber, om de for helvede ikke bare kan holde ind til højre, så du kan komme forbi. I er løbet tør for mælk, så du er nødt til at stoppe i Netto på vejen. Inde i den eftermiddags-fyldte butik er kassedamen ny, køen vokser og foran dig står en opgivende mor med et barn, der er gået i selvsving og skriger skingert. Du tænker, at det er utroligt, at folk ikke kan finde ud af at opdrage deres børn ordentligt. Og du sender kvinden et misbilligende blik. Da du kommer hjem, sætter du nøglen i døren. Inden du træder ind, så forestil dig et kort øjeblik, hvordan du har det, når du står her. Hvordan er dit humør? Du kommer ind og en øjeblikkelig overlevelses-mekanisme sætter i gang. Ungerne tonser rundt og vil gerne lege. Du afviser, får lavet mad og spist dem af. På det seneste har du perfektioneret lyn-putning – du ved præcis, hvordan du kan komme udenom faldgruber som historier fra dine børn om pindsvin, de har fundet på en nærliggende villavej, eller om der er nogen i 4. B, der er blevet drillet i dag. Du plejede at gå til håndbold, men det er fuldstændig urealistisk, at du skulle forpligte dig til at møde op samme tid og sted hver uge, så det har du droppet. Du ved godt, at det er vigtigt at være aktiv, så du har købt et kort til det lokale fitnesscenter. Det er fleksibelt, og du behøver ikke at forholde dig til andre. Men det bliver ikke i aften. Så kan du også nå at kigge på nogle af de arbejdsopgaver, du ikke nåede i dag. Efter nogle timer er det tid til at gå i seng. Prøv nu at mærke efter. Hvordan tror du, at du har det efter sådan en dag? Hvor godt tror du, at dine kollegaer, kassedamen eller dine børn sover? Det kedelige faktum er, at mistrivsel smitter - i en familie, i en skoleklasse, på en arbejdsplads og i alle de sammenhænge, vi indgår i henover en dag.

 

Vi klipper nu til en lignende hverdag. Forestil dig en tirsdag morgen, men denne gang med lidt bedre rammer. Vækkeuret ringer, du har sovet godt og står op med det samme. I fred og ro får I spist morgenmad, du får gjort ungerne klar og cykler af sted mod arbejdet. Cykelstien er plastret til, men folk er generelt søde til at udvise hensyn. Du kommer ind på arbejdet og møder nogle kollegaer på gangen. Du siger "god morgen" og en af dem spørger, om I ikke skal spise frokost sammen. I den seneste tid har du fået en lang række arbejdsopgaver, som du ikke helt ved, hvordan du skal gribe an, og du vil derfor gerne sparre med dine kollegaer eller din chef. Heldigvis arbejder du et sted, hvor man sætter en ære i det gode samarbejde og i at løfte i flok, så du får drøftet opgaverne med de andre. Efter en fælles frokost, hvor I får vendt, hvad I lavede i weekenden, arbejder du videre nogle timer. 

 

 

 

 

Da arbejdsdagen er omme, har du slet ikke nået det, du havde håbet på, men du arbejder et sted, hvor det understreges, at det er vigtigt at holde fri. Du springer på cyklen. Igen har myldretiden overtaget cykelstien, men dine medcyklister viser hensyn. I er løbet tør for mælk derhjemme, så du er nødt til at stoppe i Netto på vejen. I butikken er der sort af mennesker, og kassedamen er tydeligvis ny. Du sender hende et opmuntrende smil og siger: "vi har alle sammen prøvet at være nye". Foran dig står en mor med et barn, der skriger højt fra et opkogt ansigt. Du spørger smilende, om det har været en lang dag i børnehaven. Barnet græder bare videre, men kvinden sender dig et taknemmeligt blik. Da du kommer hjem, sætter du nøglen i døren. Inden du træder ind, så forestil dig et øjeblik, hvordan du har det lige nu. Hvordan er det at få dig ind af døren om lidt - sammenlignet med det andet scenarie? Du træder ind af døren. Ungerne tonser rundt og vil gerne lege. Det er der desværre ikke mulighed for lige nu, da I skal lave mad, men du beder dem i stedet snitte agurk og dække bord. I får spist sammen, og det er tid til at putte børnene. Det er ikke noget, som du bruger timer på, men det er en god mulighed for lige at få vendt dagens begivenheder – er der fx et pindsvin, der er fundet på en nærliggende villavej? Eller er der mon nogen i 4. B., der er blevet drillet i dag. Du har længe overvejet at melde dig ind i det lokale fitnesscenter, da du ved, at det er vigtigt at være aktiv, og fordi du kan træne, når det passer dig. Men du har besluttet dig for at lade være, da du allerede går til håndbold. Og selvom det nogle gange føles lidt bøvlet at have forpligtet sig til at møde op samme tid og sted hver uge, så bliver du altid glad af at komme af sted, fordi du er aktiv og en del af et godt fællesskab. Du nåede ikke alle dagens arbejdsopgaver, men holder fast i at holde fri og tager af sted til håndbold. Da du kommer hjem, er det tid til at gå i seng. Prøv nu at mærke efter, hvordan du tror, du har det efter sådan en dag. Hvordan er dit humør og overskud? Og hvordan tror du, dine kollegaer, kassedamen eller dine børn sover? Faktum er, at mistrivsel smitter, men det gør trivsel heldigvis også!

 

Det her er blot én historie. Hvordan ser din hverdag ud, og hvilke nedslagspunkter kan du justere på, så du kan forbedre din trivsel og mentale sundhed? Der er mange forskellige måder og niveauer, vi kan handle på, og nogle gange ligger forskellen i at skrue på de små knapper.