Et spil Ludo med kæresten udløser oxytocin og forbedrer din livskvalitet

 

Et nyt amerikansk forskningsprojekt viser, at vores hjerne frigiver hormonet oxytocin – også kaldet ‘lykkehormonet’, når vi fx spiller brætspil med vores familie eller tager på malekursus med kæresten.

Oxytocin er et signalstof i hjernen, der ofte omtales som ‘kærlighedshormonet’ eller ’lykkehormonet’, fordi det fx frigives ved kram og kys. Hormonet indgår bl.a. i et ’belønningssystem’ i hjernen, som giver os en følelse af lykke og velvære. 

 

 

Et øget oxytocin-niveau i kroppen har mange positive effekter. Det kan bl.a. sænke mængden af stresshormoner. Ved berøring og nærvær dannes oxytocin i hjernen og påvirker herefter vores centrale nervesystem, så vi spænder af og føler større ro og velvære. Det får os endda også til at være mere åbne og tillidsfulde og føle større hengivenhed overfor andre.

 

Oxytocin-niveauet stiger ved leg

Det er velkendt, at berøring, kram og intimitet får vores oxytocin-niveau til at stige, men et nyt forskningsstudie har vist, at det også stiger hos par, der gør ting sammen, som fx at spille brætspil eller gå på male-kursus sammen. I det hele taget udløses hormonet i vores krop, når vi leger og er nærværende.

 

 

 

Find nye græsgange

Det kommer måske ikke som en overraskelse, men nu er det blevet videnskabeligt bekræftet, at vi får det markant bedre ved at bryde hverdagens trummerum og gøre aktiviteter med vores partner, familie eller andre, der står os nær. Og gerne i nye omgivelser. Forskningen viste nemlig også, at det udløser mere oxytocin at gøre en aktivitet sammen et sted, hvor man ikke er vant til at være, end hvis man gjorde samme aktivitet derhjemme i vante rammer.

Så… tag din kone, mand eller kæreste under armen og tag på malekursus på nærmeste aftenskole eller tag et spil Scrabble med i haven. Det gør underværker for din mentale sundhed.

 

Gør noget aktivt og meningsfuldt sammen

Mental sundhed kan for mange være diffust og komplekst, og den forskningsbaserede indsats ABC for mental sundhed har derfor kogt det ned til tre helt enkle huskeregler: Gør noget aktivt, gør noget sammen og gør noget meningsfuldt. Mental sundhed er noget, vi skaber sammen!

Læs mere her.