Gode råd: A, B og C

 

Mental sundhed kan for mange være diffust og komplekst, og derfor har ABC for mental sundhed, på baggrund af forskningsresultater, kogt det ned til tre helt enkle huskeregler: Gør noget aktivt, gør noget sammen og gør noget meningsfuldt.

 

 

Gør noget aktivt

Forskning viser, at mennesker, der holder sig fysisk, mentalt, socialt og spirituelt aktive, har bedre mental sundhed end dem, der ikke gør. Når vi holder os aktive, føler vi os gladere, og vi får samtidig lettere ved at håndtere dagligdagens udfordringer. Her er fem måder at være aktiv på, som du kan lade sig inspirere af:

 

  • Læs en bog
  • Dans i stuen til din yndlingssang
  • Svøm i den lokale svømmehal
  • Løs en sudoku
  • Giv tid til ro og fordybelse – fx med yoga eller en stille gåtur

 

Gør noget sammen

Vores sociale relationer i form af familie, venner, kollegaer og naboer har stor betydning for vores mentale sundhed fordi, de er med til at give os en følelse af at høre til. Du kan fx:

 

  • Samle en gruppe gamle venner
  • Spille brætspil med din familie
  • Gå en tur med naboen
  • Melde dig ind i den lokale idrætsforening
  • Engagere dig i en bogklub

Gør noget meningsfuldt

At gøre noget meningsfuldt betyder at gøre noget, som giver en følelse af mening og formål i livet. Det kan være alt fra at lykkes med en opgave til at udføre frivilligt arbejde og gøre noget for andre. Det handler også om, hvad der giver mening for lige netop dig. Det kan bl.a. være, at:

 

  • Fikse en gammel stol
  • Tage et aftenskolehold og fx lære et nyt sprog
  • Starte en madklub med vennerne
  • Være frivillig
  • Lave en cykelklub med folk fra området