Naturen styrker vores mentale sundhed

 

Natur, frisk luft og sollys spiller en vigtig rolle i forhold til at styrke vores mentale sundhed. Forskning viser nemlig, at det har en positiv effekt på vores mentale sundhed, når vi opholder os i naturen – både i selskab med os selv og andre. Det skyldes blandt andet, at der er gode muligheder for at være nærværende og sanselig i naturen. Hvad end du har lyst til store armbevægelser eller ønsker ro, er rammerne i naturen gode. Du kan holde dig fysisk aktiv ved at løbe eller gå en tur, men du kan også̊ holde dig mentalt aktiv ved at bruge naturen til at finde ro og fordybelse – og måske reflektere over små̊ og store spørgsmål i livet? Og ikke mindst kan du holde dig socialt aktivt ved at være i naturen sammen med andre.

 

Mental sundhed er vigtigt for os alle sammen uanset alder, køn, uddannelsesniveau eller mental sundhedsstatus. Naturen kan spille en vigtig rolle ift. at fremme mental sundhed, da den appellerer til og er tilgængelig for en bred gruppe af mennesker – almindelige friluftsaktiviteter som gåture, hundeluftning og andre aktiviteter i naturen dyrkes af mange danskere uafhængigt af fx uddannelsesniveau eller status.

 

 

 

 

84 % oplever, at friluftsaktiviteter øger deres psykiske velvære og forbedrer humøret

At have det godt, trives og fungere i hverdagen – kort sagt at være mentalt sund – er mindst lige så vigtigt som at være fysisk sund, da det fremmer livskvaliteten og fx modvirker depression og angst. Psykiske lidelser udgør en af de største sygdomsbyrder på verdensplan, og den seneste nationale sundhedsprofil viser en markant forringelse af danskernes mentale sundhed fra 2010 til 2017.

 

Natur og friluftsaktiviteter har en positiv effekt på fx velvære, ro, nærvær og selvtillid. Og det er velkendt, at natur og friluftsliv er et effektivt redskab i forebyggelse og behandling af mentale sygdomme. Faktisk oplever 84 %, at friluftsaktiviteter øger deres psykiske velvære. Så der er god grund til at komme ud i det grønne.